السبت، ديسمبر 16، 2006

؟؟!شوبدي أعمل

انا أخدت قراري وما رح غيرو أبداً
بس بكرا بتشوفو، حارجع عنو...
قررت انو ما عش استعمل الانترنت أبداً
يا جماعة صرلي اسبوع كل يوم بروح على الانترنت (انا ما عندي انترنت بالبيت) وبأعد شي ساعتين تلاتة سحبة وحدة
كل الوقت عم ظبط بالمدونة وحسن فيها لدرجة اني زهقت منها
عم فكر بطل اجي على الانترنت وبطل اكتب شي على المدونة شو رأيكن؟
بس أنا عارفة اني مش حنفذ هالقرار لغني ما فيني اتخلى عن الانترنت ولا عن أصدقائي على الانترنت
بس قولولي شو بدي أعمل؟
ودروسي عم يكترو كتير ومش عم لاقي وقت لادرس
بس بسهولة بلاقي وقت للانترنت
!يا سبحان الله
؟بشو بتنصحوني يا أصدقاء

هناك 6 تعليقات:

فؤاده يقول...

ايه يا بنتي اللي انتي بتقوليه ده ، ليه مش هتكتبي تاني ، فيه ناس كتير مفيش عندها نت في البيت وعندها مدونات ،مفيش مشكلة ، المهم بس انتي خلصي امتحانات وبعدين اكتبي براحتك ، لان المهم الدراسة وبعدين المدونة

بس واضح انا الموضوع مش انترنت ولا وقت الدراسة ، واضح ان فيه حاجة تانية هيه اللي مضايقاكي وخلتك بتفكري في القرار ده ، صح ؟

Yasmine Adel Fouad يقول...

يا بنتى كلنا هذا الرجل
بس انا قريت قبل كده انك لما تكونى دماغك مشغوله بحاجه اعمليها قبل ما تذاكرى لكن لو ماعملتيهاش مش هتقدر تذاكرى

و تقدرى تعملى النت كمكافأة ليكى بعد المذاكرة
و لو عايزة سلاح قوى بجد
قولى لاهلك فى البيت ان النت بيضيعلك وقتك وهم هيوقفوكى بقى عند حدك

اصل انا الموضوع ده جربته كتير
و عملت اكتر من حاجة علشان اغيره
و كل مرة كنت بنجح
فدى احدى الخطط

بس انك تبطلى تكتبى ليه يعنى
انتى عامله البلوج لنفسك مش لحد
و دى قرارات وقتيه هترجعى فيها فبلاش منها اصلا

spellz يقول...

يااا سلام أنا بتكلم يا خواتى.

انا كمان الإنترنت عندى فى البيت ... لا كلية ولا دروس ولا أى حاجة I guess it's internet addiction.

بس عزائى الوحيد انه لمل الكمبيوت بيخرب مش بنزل اى cafe و بنسى الإنترنت
الكسل فوق الجميع:]

بس عشان مصلحتك لازم تبطلى شوية ... المذاكرة مهمة ذى ماحنا عارفين :] فين جهاد النفس و الإجتهاد :]

غير معرف يقول...

أهلين..
هذه أو زيارة لي، وبالطبع لا تتركي الانترنت، بس الدراسة أهم، ، أنا في مشغول طول اليوم بس بلاقي وقت لدخول مدونتي ولو عالسري‘ن المشكلة هي في بداية الايام، الواحد بيتجنن على مدونته..
مارون صاحب مدونة مارون الراس (البحرين
www.maroonalras.jeeran.com

شهيدة يقول...

انا اعتقد كمان ان الموضوع بقى خطير يعني قرب على الادمان
وبالنسبة لاقتراحك يا حرة انا جربت حاجات كتير
بس انا بجد ححاول أخفف المرة دي
على العموم أنا رايحة الجنوب في الاجازة وهناك ما فيش نت
وانا قررت ان شاء الله أدرس واخفف الكسر اللي عليي ان شاء الله
ادعولي

غير معرف يقول...

هاى زينب قرار الوقوف عن الكتابة اكيد قرار صعب بس مستقبلك اهم بكتير ممكن تخلى المدونة فى الاجازة بس وربنا يوفقك
صديقة مصرية