الأربعاء، مارس 28، 2007

ديمقراطية آخر زمن

منذ أن أنشأت مدونتي هذه وأنا أريد ان أتحدث عن المصريين
فمصر والمصريين بالنسبة لي جزء مهم جدا
لكن كنت بحاجة الى حجة قوية لذلك
حتى لا يقول قائل:" انو ماعش في موضوع تكتبي عنو الا مصر؟!" لكن للأسف الموضوع الذي سأتحدث عنه هو موضوع مؤلم بالنسبة لأشقائي المصريين
وبما انني أؤمن جيداً بأن الشعوب العربية شعب واحد، أو هكذا يجب أن نكون، فنحن همنا واحد ومصيبتنا واحدة وحزننا واحد وفرحنا واحد... فقد قررت أن أشارك اخواني المصريين بهمهم هذه المرة
التعديلات الدستورية
مصيبة المصائب
وأبشع ما قد يكون قد توصل له الديكتاتور الفذ، والذي أكرهه كثيرا بالمناسبة، حسني مبارك
لقد قدم لنا هذا العبقري أكبر دليل على الديمقراطية
يعني انا لا افهم ما سبب اعتراض المصريين وتكبرهم وتنغيصهم لمزاج الريّس وابنو
هو نفذ أكبر ديمقراطية ممكن ان تكون... استفتااااااء شعبي
يعني أعطى كل مواطن الحق في القبول أو رفض التعديلات
شو بدكن أحسن من هيك؟
وفي النهاية.. صوت الشعب وقبل بالتعديلات بنسبة كبيرة وعالية
فلم يكن هناك تزوير لا لا لا
ولم يكن هناك اعتقالات في صفوف المعتصمين لا لا لا
ولم يكن هناك ترغيب وترهيب كي بصوت المشارك ب "نعم" أبدا أبدا
كل ما في الأمر أنها كانت عملية ديمقراطية بامتياز
شارك فيها كل الشعب المصري بكل فرح وسعادة وسرور ونشاط وتفاؤل
لكن بعض أصوات المعارضين القلائل المعدويدين على الأصابع هم من كانوا يرفضون التعديلات لغاية في أنفسهم
دنئية جدا
وقذرة جدا
هههههههههههه
ولو اردتم الاطلاع على هذه الأصوات القليلة اليكم هذه المدونات القليلة:
وغيرها من المدونات
واعتذر عن عدم ذكرها كلها

هناك 22 تعليقًا:

مصر هى أمى يقول...

ليه كده يا بنتى

خلى بالك بعد ما التعيدلات اتوافق عليها ممكن يقبضوا على اللى بيتكلم حتى فى التليفون اما بقى بخصوص المدونات فخلى بالك دول اعدام على طول
طبعا دول المصريين بس بالنسبة ليكى فى حاجة اسمها انتربول دولى ممكن يجيبك من بيتكوا
وساعتها السنيورة اما يصدق يخلص من مدونة جامدة زيك مستلماه كل يوم انتقاد
خالى بالك انتى لسة صغيرة ولسه عايزة تتجوزى وتجيبى عيال
سعادتك احنا رجعنا تانى لعصر صلاح نصر وزوار الليل ال يعنى كنا سيبناه

شهيدة يقول...

هههههه

شكرا يا محمد على التنبيه

بس هو يعني اللي بيتمسكوا عندكم أحسن مني يعني؟

أنا حابة أجرب التجربة

مش نائل هارينا مذكرات الحبس والخ الخ؟
عايزة أجرب التجربة دي وأشوف لو معاه حق ولا لأ

وبعدين صدقني لو انا اتمسكت على ايدين دول

يبقى حكون أكييييدة انني على حق

وبعدين ما تنساش أنا لازم أكون معاكم وأساندكم
ولا انت عندك رأي تاني؟

Ahmad Hegab يقول...

انا طول عمرى بعشق لبنان و اهله

يا بنتى اى وقت تحبى تنقضى اى دولة علشان المصلحة العامة دا من حقك


بجد ضحكتنى و انا بقراء موضوعك

اضفتك عندى

تحياتى اختى

Rania Lelah يقول...

ازيك يا شهيدة
على فكرة مدونتك سكر قوى
و على فكرة بردة موضوعك على التعديلات كويس
اكيد لازم نحس ببعض
معلش بردة دخلت هنا بعد ما خلاص الاقرات اتوافق عليها
مبروك علينا التعديلات
حسبى الله و نعم الوكيل

قلب أبيــض يقول...

دعوة عامة
أدعوكم انا احمد سعيد صاحب مدونة عاوز اتجوز للمشاركة معنا فى المدونة الجديدة والتى يوف تنال اعجابكم
وأدعوكم ايضا للمشاركة معنا فى المواضيع
وجزاكم الله خيرا
www.zawage.blogspot.com

مجهول يقول...

السلام عليكم
ازيك يا شهيده ايه اخبارك
معلشي انا اهديتلك تاج وياريت تجاوبي عليه لو عجبتك اسئلته
حنرجعك شويه للمدرسه بقا
تااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااج
تحياتي
اسف لخروجي عن البوست
بس انا قرفت وزهقت صراحه من كلمت تعديل دي خلاص
ربنا يتوب علينا بقا
هههههههههههه

ibn nasser - ابن ناصر يقول...

ههههه معلهش اصل احنا قله قليله مندسه متذمرين احنا علي اسيادنا هههههه ويلا بقي خليهم يقبضوا علينا هههه المهم هتستضيفيني عندك في لبنان مش تقوليلهم ده مش عاجبه وتبيني ههه
وانشاء الله عيزينك تحكي سياسه اكتر واكتر عن مصر
وتحياتي

شهيدة يقول...

أحمد

اهلا بيك
ايوة كدة شجعني و قويني

ان شاء الله حفضل أقول رأيي في كل حاجة بكل قوة وصراحة

تحياتي لك أيضا

والى مصر العزيزة

شهيدة يقول...

رانيا

وانتي صدقيني مدونتك حلوة جدا
وصادقة جدا


ويارب على طول تنوريني

وطبعا احنا كلنا لبعض ان شاء الله

شهيدة يقول...

لأحمد شعيد

أعتقد ان موضوع المدونة الجديدة مهم جدا ويهم كل الشباب

سأطلع عليها ان شاء الله

تحياتي

شهيدة يقول...

مجهول

ازيك انت؟
وعليكم السلام

انا حشوف التاج
بس انا لسة عندي تاجين مديونة بيهم لمجتمع التدوين هههه
بس ان شاء الله حجاوب في أول فرضة
ولا يهمك

شهيدة يقول...

ابن ناصر ازيك؟
انت لو جيت عندي تستخبى حاتصل على طول في الانتربول أسلم واحد من المعارضة المصرية للريس

مش يمكن ألحق آخد تذكرة مجانية لماتش معين مثلا؟
هههههه

لا انت تيجي وتجيب كل المعارضين اللي عاك وتستخبوا عندنا

بس كدة مش حيبقى معارضة فمصر

أقلك
خلاص خلي كل واحد فينا يقاوم من موقعو

دي أنجح خطة عسكرية
هههههه

مصر هى أمى يقول...

حابة تجربة تجربة الحبس ليه هوا انتى فاكرة نفسك رايحة رحلة دا حتى مذكرات نائل قبل القانون والتعديلات كانوا يمكن بيعاملوا المعتقلين معقول شوية اما بعد كده فأنسى مفيش قضاء من اصلة ولا نيابة عامة يعنى اى امين شرطة ممكن يقعدك فى المعتقل زى ما هوا عايز ولاحد يسمعك خالص

لسه عايز تعملى التجربة ديه اعمليها لوحدك انا لسه عندى امل انى اتنيل واتجوز واخلف عيال

غير معرف يقول...

عزيزتى الغالية زينب
اشكرك كثيراً لحبك لمصر وللمصريين
واؤكد مقولتك الرائعة اننا جميعاً شعب واحد نعيش تحت سقف واحد همنا واحد ومصيبتنا واحدة وحزننا واحد وفرحنا واحد
اما بالنسبة الى التعديلات الدستوريه
فالصمت فى هذا الموضوع خير من الكلام
ولكن اوضح شئ يسير ان الشعب لم يقم بالاستفتاء وان من شارك كانوا قلة وهم من موظفى الحكومه الذين ارغموا على ذلك او يتم خصم رواتبهم ومضايقتهم فى عملهم ونحن نعلم جميعاً كم حاجه الموظف الفقير الى الاموال التى تساعده على العيش
اما موضوع الاعتصام والتزوير والاعتقالات فهى بقت على الابواب لجميع المصريين بعد التعديل فكل من سيتنفس نفس معادى للحكومه سيتم اعتقاله دون مبررارت
فهم سيطبقون مبدأ "اعتبره كلب وراح"
ولكن انا لى امل فى الله اليس هو القائل"إن بعد العسر يسر"
واقول انها ماضاقت الا مافرجت
تحياتى لك ياشقيقتى الجميلة
ودمت ودمنا احباءفى لله وللامه العربية

واحد يقول...

الدستور علينا حق

Dr. Tantawy يقول...

انا من موقعي هذا اؤكد ان شهيده متواطئه معي ف هذه الحركه النص كم لرفض التعديلات في الدستور

ايه يا بنتي الطلعه الجامده دي .. انتي خلصتي امتحانات و شرختي :) ربنا يستر

ياربت ابقى موريتاني ههههههه

فؤاده يقول...

يا بنتي احنا بنضرب المثل في الديموقراطية وحرية الراي للشعوب التانية ، احنا مصر الكبيرة اللي لازم الكل يتعلم منها ، انما مظاهرات واعتصامات تلات شهور زي عندكم ، ده همجية ، لازم تاخدو الدرس من عندنا

اما الجماعة المعارضين دول فدول همجيين مندسين عملاء خونة ، واهم صفة فيهم انهم فاضيين ومعنهمش شغل

شهيدة يقول...

محمد

طيب خلاص يا عم معاك حق
انت غيرتلي رأيي
انا كمان عايزة أتجوز واجيب عيال
مش يمكن أنشغل عن المدونة شوية؟

ههههه

شهيدة يقول...

eslam

ازيك؟

احنا طبعا كلنا مع بعض

وبالنسبة للتعديل معاك حق
المشاركة كانت ضئيلة جدا

وده لازم يخلي حسني يختشي على دمو ويعترف ان الشعي بيكرهو ومش عايزو

ربنا معاكم

شهيدة يقول...

أحمد ندا

أهلا بك في مدونتي

وان شاء الله حيحيى الدستور مرة تانية

ما تخافش

شهيدة يقول...

د.طنطاوي

ازيك عامل ايه؟
انا قبلانة أكون شريكتكم بالحكة النص كم دي


بس أخلث من شوفة الشخص اللي بكرهو على التلفزيون

ههههه

الحمدلله ان الامتحانات خلصت عشان أتكلم براحتي

شهيدة يقول...

والله معاك حق يا نائل

انت عندك وجهة نظر

انا حكلم قيادات المعارضة يتعلموا من تجربتكم الرائدة


ههههه