الاثنين، أبريل 23، 2007

يا حبيبي يا جنوب

كان السبب الرئيسي وراء تصوير هذه الصور هو أن أستطيع تصوير زهرة اللوز قبل أن تصبح الشجرة ناضجة ومحملة بالثمار، لكنني للأسف لم ألحقها وحين ذهبت الى قريتنا وجدت الشجرة الموجودة وراءبيتنا خالية تماما من الأزهار فخاب أملي جدا وهاهي الشجرة التي أتحدث عنها

ولكنني بحثت عن اقرب زهرة من زهرة اللوز، فوجدت أن المشمش قد أزهر وزهرته لا بأس بها أيضا وها هي بعض الصور لشجرة المشمش المزهرة







وهذه الصور هي للمنظر من شرفة منزلنا في القرية

" المنظر من بيتنا- هذا هو "المرج






هذه صورة لاهل القرية يبدأون بزراعة التبغ، ورغم انني ممن يكرهون التدخين كثيراً لكن شكل شتلة التبغ هو أجمل ما فيها، أما كل ما تبقى فهو لا يطاق


هنا تجدون جزءا من الحدود مع فلسطين المحتلة، آخر تلة حيث الأشجار الكثيفة

" والموقع الظاهر في الصورة هو موقع "المنارة" الصهيوني على الحدود مع بلدتنا قرية "ميس الجبل

" وهذا هو موقع "العباد" على الحدود مع بلدة "حولا

اما هذه المئذنة فهي لمسجد الصحابي الجليل "أبي ذر الغفاري" الذي زار قريتنا منذ زمن طويل وحول اهلها من نصارى إلى مسلمين، الحمدلله على هذه النعمة :)


ضيعتنا بالليل

أصبحتم الآن تعرفون لما أحب قريتي كثيراً، ولم أنسى نفسي حين أذهب إلى هناك وأتمنى أن تطول العطلة حتى لا أضطر لأن أترك ذاك المكان الجميل

وأحببت أن أشارككم ببعض الصور المتفرقة من الجنوب، اذا حركتم الفأرة على الصورة تقرأون ما فيها











وهذه الصور للحدود مع فلسطين المحتلة وبعض المستعمرات على الطريق
شوفوا فلسطين ما أقربها مننا وفي نفس الوقت ماأبعدها عن متناول يدنا، ولكن ان شاء الله ليس لوقت طويل












أتمنى أن تكون الصور قد أعجبتكم، وأعذروني لو في صور مش واضحة، لإني صورتها والسيارة كانت عم تمشي، وأنا بصراحة مش مصورة بارعة، اول مرة بمتحن قدرتي على التصوير

تحياتي

هناك 37 تعليقًا:

yamen يقول...

والله عندك حق تحبي المكان الجميل ده..

بجد الصور جميلة والمكان اجمل..

و مش عارف ليه وانتي بتتكلمي عن الشجر والمروج والضيعة..

افتكرت محمود درويش وفيروز

يمكن عشان هما اكتر ناس اتكلموا عن الحالة دي والجو الجميل و الاماكن الجميلة دي..

تحياتي الحارة للجنوب كله

غير معرف يقول...

الصور اكثر من رائعه

تحياتي

غير معرف يقول...

الصور اكثر من رائعه

تحياتي

R.R يقول...

شهيده
مناظر جميله وموحيه ورغم جملها حسيت بحزن اننا سايبين الجمال ده
على شفى حفره من النار

ان شاء الله النصر قريب
بقلك ايه متاخدينى معاكى المره الجايه اما تروحى القريه بتاعتك
:)
سلام يا جميله

غير معرف يقول...

سلاااااااام عليكم

الغالية شهيدة تحية طيبة

صور فعلاً جميله ورائعة واحسدك اذا كان هذا اختبارك الأول والصورة التاسعة من بلدة صاحبي ((بليدا)) اذا ما خانتني الذاكرة آه ياجنوب الغالي اشتقنالك ولأرضك الصراحة بدي الصور ومش رح اتركك بلا الصور شهيدة بعد اذنك رح انسخهم

لو لا ما بدي تعبك وقلك ابعثيهم عالإيميل

تعرفي انا متلك ما بحب التدخين بس ما اقدر انسى ((وشتلت هالتبغ المرة ما حليت للغاصب مرة))

وتفتح الزهور يقتل كل حقود فكر ينسف ذكرنا في الجنوب ونحن نولد من جديد بك يا جنوب

تحية لك ولكاميرتك ((تسلم يداك وكاميرتك))

شهيدة يقول...

yamen

ازيك؟

صدقني الصور نقصت من جمال المشهد كتير جدا

المكان كان أكثر جمالا من كدة بكتير

وأكيد الجمال ده حيفكرنا بكل الشعر الجميل والموسيقى وفيروز وغيرهم

حيفكرنا بلاتسبيح والحمد كمان

انا نفسي أقعد هناك أنسى كل هموم الدنيا

تحياتي ليك
وان شاء الله حوصلك تحياتك للجنوب

شهيدة يقول...

أخي الجعفري

انا حسيت انك صادق بكلامك لدرجة ان تعليقك اتحط عندي مرتين
هههه

الحمدلله والشكر لله على هذا الجمال ويارب نكون بنستحق وجود أماكن زي دي على أرضنا

تحياتي

شهيدة يقول...

r.r.

معاك حق والله

انا الفرحة اللي بشعر فيها لما بطلع الى الجنوب على طول بتبقى ممزوجة بشوية ألم ان فلسطين قريبة جدا مننا وان الأرض الجميلة دي على طول في خطر

بس الحمدلله الأرض دي مطمئنة ان في عليها شباب زي الورد وقلوبهم زي قلوب الاسود حيحموها ويسقوها دمهم عشان ييجي كل ربيع وتخضر الأرض أكتر وأكتر

والله انا أتمنى تجي وتزورينا انت وكل اصحابك
ووريكم كل حتى حلوة لو ربنا قدرني

تحياتي ليكي انت كمان يا جميلة

شهيدة يقول...

أخي جعفر

كيفك؟

يا عمي الصور كلها على حسابك ومنيح انك ما رح تعذبني اني ابعتها على الميل
يعني قصة طويلة

بالنسبة للصورة التاسعة
هيدي بميس الجبل مش بليدا
للأسف انا ما صورت ببليدا ولا صورة

هالمرة خانتك الذاكرة هههه

يللا بسيطة


وبالنسبة لشتلة التبغ، فهي صارت رمز صمود الجنوبيين ومقاومتن

تحياتي
وشكرا لك

bentfalestine يقول...

اولا الحمدالله ع سلامتك , و بقدر حبي للجنوب و ارضها و ناسها الصور هاي علقتني بالارض اشرف بقاع الارض .و الصور عزيزتي رائعه و بدون مجامله ع الاقل طبيعيتها بتذكرنا بالارض ...و ع فكره انا بعشق اللوز و نوراه بتفائل فيي كثير و بكل الشجر بس اللوز اكثر اشي مش عارفه ليه .. مع انه بحب نوار الليمون كمان
خيتي الرائعه صورك رجعتلي التفاؤل دمتي بسلام

bentfalestine يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
فؤاده يقول...

ايه يا زينب المكان التحفة ده
انتي كلمتيني عليه كتير
بس ما تخيلتش انه بالجمال ده
اكيد بنوتة جميله اتربت في المكان ده تكون اديبة وكاتبة عظيمه
كمان وجودك جنب الارض المحتله يخليكي مناضله

على فكره انا ما شوفتش السلايد شو ، ماشتغلتش عندي

بس على فكره انتي طلعتي مصورة قد الدنيا

شهيدة يقول...

bentfalestine

كيفك أختي العزيزة؟
الله يسلمك يارب

معك حق
زهرة اللوز تريح النفس كثيرا
وسبحان الخالق ما أجملها
وزهرة الليمون ريحتها بتجنن

الله يخليكي يارب
وان شاء الله نشوف فلسطين مباشرة مش بالصور قريبا كتير

تحياتي

شهيدة يقول...

نائل

انا للأسف ما تربيتش في الجنوب بسبب الاحتلال
لكن لما طلعت وشفت قريتنا وقعدت فيها فترة من عمري حبيتها جدا وما عرفتش اني حتعلق في المكان ده للدرجة دي

وبعدين ايه اديبة وكاتبة دي؟
انا يادوب بكتب كم كلمة تيجي على بالي
بس الحمدلله

وبالنسبة للسلايد شو يمكن على الجهاز ما في ماكروميديا فلاش
عشان كدة ما بيشتغلش
حشوف حعمل ايه
يمكن أرجع أحط كام صورة عادي زي الباقيين

وشكرا يا عم على الاطراء
انا اكتشفت هواية جدية عندي
وبقيت أصور اي حاجة أدامي
هههه


سلام

yasmina يقول...

اختي العزيزة
المشاركة معي في هموم فلسطين ولبنان الصور رائعة ولكنها تبكي العيون فكيف لاخوان ان تكون بينهم هذه الحدود وهذا السياج
ان النصر قريب باذن الله

ibn nasser - ابن ناصر يقول...

شهيده يااه
المكان جميل قوي ,, ده يعمل صفاء للنفس والذهن
وتصويرك رائع .. وبقولك ايه حكاية الولاد اللي اتخطفوا واتقتلوا عندكم دي ابقي قوليلي التفاصيل
ارق تحياتي

مصر هى أمى يقول...

زينب

صور جميلة جدا كان نفسنا تصوريلنا اسر الشهداء اللى هما اروع حاجة موجودة فى الجنوب
انا فرحت جدا بالصور ديه لانها بتبيين ان الجنوب تغلب تماما على اثار العدوان الاسرائيلى

وربنا يكرمك يا زينب على هذه الصور الجميلة

مجهول يقول...

زينب
لكني احب ان اناديكي شهيده
صور رائعه جدا
كم اتمني زياره بلادكم
وطبعا حتفرشوا الارض ورد
ده مش اي حد جاي عندكوااا
ولا ايه؟
انتوا طبعا اهل كرم
طيب لما نشوف
علي فكره انا مخطط في الصيف اسافر سوريه ويمكن لبنان
بس ربنا يسهل
ونعود للجنوب
كم هو غالي الجنوب
غالي كسينا و الجولان والقدس
غالي ككل شبر من بلادنا دنسها الهمج
تحياتي لك

شهيدة يقول...

yasmina

أولا أهلا بيكي يا أختي العزيزة

والله ان النصر لقريب جدا جدا

وان شاء الله لن يكون هناك حدود تفصل بيننا أبدا


تحياتي لكي
أختي العزيزة

شهيدة يقول...

ابن ناصر
معاك حق المكان ده ينفع جدا للراحة النفسية
والتأمل

بالنسبة للشابين هو واحد تقريا عمرو فوق العشرين والتاني طفل عمرو 12 سنة هم اتخطفو تلات تيام وبعدين لقوهم مقتولين مرميين في حتة جنب البحر

للأسف كانت حادثة مؤلمة جدا خاصة ان الطفل ما لوش ذنب
ويارب الناس اللي ناوية تعمل فتنة وحرب أهلية تفشل مهما كانت محاولاتها

الجهو لسة مش معروفة بس التحقيق شغال وقبضوا على مشتبه بهم

وان شاء الله تتكشف الجهة قريبا

تحياتي

شهيدة يقول...

محمد

هو معاك حق انا كان نفسي أصور أسر الشهداء بس المشكلة اني ما عنديش علاقات معاهم وبعدين انا بخجل شوية من اني أدخل عندهم وأصور عندهم وكدة

وبالنسبة للجنوب فهو رجع وكأن لا حرب مرت عليه ولا حاجة بالعكس انا حاسة ان السنة دي الجنوب أجمل من اي مرة قبل

ده الارض مروية بدماء الشهداء أكيد حتبقى جميلة وزي الجنة

تحياتي ليك

شهيدة يقول...

مجهول

انا بحب اسمي زينب وكمان شهيدة يعني ناديني بأي اسم منهم

وبالنسبة لزيارتك فاهلا وسهلاا بيك دايما
بس مش حنفرش الأرض ورد ولا سجاد مش كفاية الجمال ده كلو؟
زينة طبيعية من غير تدخل

هههه

يللا ان شاء الله الصيف ده يمر على خير
وتيجي سوريا ولبنان وتنور بلاد الشام


تحياتي

mahdy83 يقول...

السلام عليكم أهنءك بالمدونة الجميلة وأدعو اليكم بالنصر انتم القدوة لنا نحن شيعة مصر أدعو لنا

شهيدة يقول...

المهدي

أولا أهلا وسهلا بك أخي

سعدت كثيرا أكثر مما قد تتخيل بتعليقك عندي

أتمنى منك دوام الزيارة

وان شاء الله الى دوام النصر لكل الأمة الاسلامية

تحياتي

جبهة التهييس الشعبية يقول...

هي دي زهرة اللوز اللي بتغني عنها فيروز؟

Ahmad Hegab يقول...

تسلم ايديكى والله
دلوقتى انا عرفت ليه اسرائيل حتتجنن و تحتل لبنان
ايه الجمال دا
بسم الله ماشاءالله
ربنا يحميى قريتك و الجنوب و لبنان

شهيدة يقول...

نوارة... يا قائدة جبهة التهييس

ازيك؟

يعني هو كان لازم أحط صور عن الجنوب عشان تشرقيني بزيارتك الكريمة؟

طيب خلي بالك يا ستي نا قريبا ححط صور لسماحة السيد ماشي

انا حعملك عروض مغرية عشان تزوريني أكتر وأكتر


وبالنسبة للأغنية بصراحة يعني...... أنا ما عرفش

انتو أدرى مني

لكن أعتقد أيوة

عشان انا لاحظت ان أكتر من واحد قال الملاحظة دي




طلعت أنا وفيروز بنحب حاجة واحدة :)

تحياتي لك

شهيدة يقول...

أحمد

ازيك؟ وأخبار الامتحانات ايه؟

يارب تكون عملت فيها كويس

شفت يا أحمد
هو ده سبب الهجوم الصهيوني علينا

هم احتلوا فلسطين عشان السبب ده وحاولوا يحتلوا لبنان عشان السبب ده

بس الأرض دي حرة ما تقبلش حد يتكبر عليها


ولا يسيطر عليها

تحياتي لك

Layla يقول...

بلدك حلوة قوي

:)

سكوت هنصوت يقول...

خلتيني احب قربتك وضيعتك و اتمنى زيارتها...تحياتي..وشكرا جدا على الجزء الرائع ده من البوست

صاحب البوابــة يقول...

رائعة كعادتك يا شهيدة

تكتبين مقالاً فأجده جميلاً

تضعين صوراً فأجدها رائعة

حقيقة اعجبت للغاية بروعة وجمال الصور

تحياتي لكِ ولقريتك ولكل لبنان الحر

شهيدة يقول...

Marvel

شكرا ليك

ده من ذوقك

تحياتي

:)

شهيدة يقول...

skoot hansawar

ازيك؟

شكرا ليكي

هو الجنوب يتحب من غير ما يتشاف

ولا يهمك يا ستي

وان شاء الله على طول أبقى عند حسن ظنك

شهيدة يقول...

صاحب البوابة


اهلا فيك والله يخليك

ويارب ابقى عند حسن ظنك

تحياتي

كنكرية البحرين يقول...

ماااااشاء الله ,,, الصور رووووعة ..

وهذي أول مرة أشوف أزهار شجرة المشمش .. عن جد كتيييييييير حلوووو (:

والله تمنيت أني أعيش معاكم ...

تحياتي .....

شهيدة يقول...

كنكرية البحرين

اهلا فيكي

شكراعلى التعليق

واهلا وسهلا فيكي بلبنان في اي وقت


تحياتي

sayed hadi يقول...

سلام علی حزب الله
سلام علی سید حسن
انا اعیش فی ایران
احب ان اتکلم معکم
alhojjah@gmail.com
انا انتظر جوابکم