السبت، مايو 05، 2007

تاج من محمد كمان

محمد ابن مصر، مصرّ يدبسني بتاجات، كل مرة شكل.. شكرا على التاج يا محمد ويارب تعجيك الأجوبة
أحب شخص لقلبك فى الدنيا؟

سؤال صعب جدا
لكن في حديث عن الرسول الأكرم صلى الله عليه وآله وسلم بيقول فيه بما معناه ان المؤمن هو اللي بيحب الرسول أكتر من أهلو ونفسو... فبتمنى انو يكون الرسول الأعظم وأهل بيته هم أحب الأشخاص لقلبي عنجد
انسان مستعد تضحي بحياتك –ركز فى كلمة حياتك- عشانه؟

همممم... شو بلشنا أسئلة صعبة؟! هو بعتقد اني ممكن أفدي أي شخص كتير قريب على قلبي لما يكون في ضرورة لهالشي.. يعني ما في شخص معين، في موقف معين

.انسان كرهته لدرجة الجنون و تمنيت لو تمسك سكينة وتنقض عليه وتغرزها فى قلبه تقتله وتقف تبص لجثته وتشفي غليل قلبك؟

انا بحاول ما اكره اي حدا لهالدرجة. لاني بس أكره بصير مزعجة. بس اذا بدنا نحكي سياسة في كتيييير
بلا ما عدهن والا بصير عصب

ما هو:اسم أجمل كتاب كتبه بشر قرأته ومحتفظ به حتى الان؟

هو عدد الكتب اللي قريتها مش كبير بس في رواية مرة قريتها للاسف ما معي اياها هلأ اسمها "بارقة أمل" كانت رواية حلوة كتير. وةبالنسبة للكتاب بيعجبني كتاب "المراجعات" للسيد عيد الحسين شرف الدين الموسوي وشيخ الأزهر سليم البشري الله يرحمهما كتير كمان، والكتاب بعدو معي
اسم كتاب-كتبه بشر برضة- انت متعلق بيه وبتقرأه كل فترة؟

في كتاب "ثم اهتديت" للدكتور محمد التيجاني السماوي، على طول بحاول اتصفحو حتى اتذكر الكلام اللي فيه
وعادة بعمل هيك بكل كتاب بيعجبني

اهم جهاز منزلى انت متعلق بيه او بتستخدمه كتير؟

هههه. الكمبيوتر. ولما كون مكتئبة البراد. بس مخففة كتير هالأيام
شىء تحس بالراحة النفسية عندما تنظر اليه؟

منظر الضيعة من شباك الصالون عندنا بالبيت، والسما والقمر لما يكون بدر كمان بالضيعة

مكان تحس فيه بالحنين الى شىء لا تدرى ماهو و ذكريات جارفة الى لاشىء؟

هو انا ما بحب كرر نفسي، بس اجمالا الضيعة أكتر مكان بيخليني حس
بالحنين
مكان تحس بالراحة عندما تدخله؟

مقام السيدة زينب عليها السلام في الشام، لاني ما زرت مقامات غير في الشام، بس كتير ناس بيقولوا ان المدينة المنورة مكان رائع جدا وروحي جدا جدا يارب روح وزور الرسول الأكرم هناك
اجمل مدينة زرتها داخل مصر---> لبنان؟

هو بصراحة انا ما زرت مناطق كتيرة بلبنان... فما بعرف كتير بالمناطق فيه، احم احم
بس بحب زور مدينة بعلبك والنبطية
أجمل مكان طبيعي رأيته داخل مصر---> لبنان؟
في قرى اقليم التفاح في الجنوب، أجمل مكان شفتو في لبنان حتى الآن
شخصية كارتونية بتحبها؟
بندق "جوفي"
نوع هاتفك المحمول؟
ما في عندي للأسف
سرعة بروسيسور جهازك؟
ما بتدخل بأمور ما بتخصني
حجم ذاكرة –هارد- جهازك؟
كمان هيدا مش من اختصاصي. المهم الجهاز يدور ويشتغل منيح
المساحة التى تشغلها المواد الاسلامية على جهازك؟
اذا من ناحية الاناشيد فالحمدلله في كتير، ومحاضرات كمان
ومقالات ومواضيع
الحمدلله مساحة كبيرة
نفس المساحة السالف ذكرها فى قلبك-الاجابة لنفسك عشان الرياء يا اخواننا-؟

مادام الاجابة لنفسي، فخليها لنفسي
ههههه
أهم هدف انت واضعه لحياتك دلوئتى؟

اهم اهم اهم هدف، ان أكون أما صالحا أربي جيلا جيدا مؤمنا قويا مثقفا

مواصفات فتاة –أو فتى للبنات- الأحلام بالنسبة لك؟
سهلة كتير

أهم شي طبعا الالتزام الديني بدرجة كبيرة، أكتر مني بالطبع
تاني شي ان يكون متعلما، كمان أكتر مني، مش عشان الفخفخة ولكن لغاية في نفس يعقوب، ما ضروري اشرح كتير
تالت شي، انو يكون واعي وهاي أهم من اللي قبلها، يعني ممكن يكون عندو شهادة كبيرة بس مش واعي ولا مثقف، فشو بكون استفدت؟ ولا شي
رابع شي، يكون الو خلق على مواضيعي "السخيفة" أحياناً، يعني أنا مرات بحب احكي أشياء يمكن ما تهم حدا، بس المهم انو يهتم فيها ويشاركني الحديث والرأي
خامس شي انو يكون مؤهل ليكون اب ممتاز، عشان ما اتعب انا لوحدي بالتربية الصحيحة
بس
شفتو شو سهلين

صف ما يأتى:شعورك لما بتسمع كلمة مصر---> لبنان؟
انا حجاوب على الاتنين
لما بسمع كلمة "لبنان" بحس أولا بالفخر، وتانيا بالخوف على وطني اللي بحبو كتير
اما كللمة "مصر" فبتذكر كل أصدقائي المصريين اللي كتير عزيزين على قلبي وتمنى زورها بشي يوم
شعورك لما بتسمع كلام عن اليهود؟
آه منهم هاليهود
ورغم انهن ملعونين بالقرآن أكتر من مرة، ورغم اننا كلنا منعرف اديش عذبوا وأجرموا، لكن بعدنا ساكتينلن
باختصار بكرههن كتير كتير
وبتمنى انو يجي اليوم اللي بنفيق فيه ومنتحرك لنخلص من هالغدة السرطانية
شعورك لما بتشوف ظابط شرطة؟

انا بعرف انو السؤال هيدا موجه لسبب معين لأخواني المصريين، بس بالنسبة لالنا بلبنان، نحنا منحترم رجال الشرطة بشكل عام، وبقول الله يعطيه العافية للشرطي المجتهد واللي بيشتغل من قلبو
والله لا يسامح أي شرطة بيستفيد على ضهر المواطن

شعورك لما بتشوف الكناس العجوز فى الطريق؟

بقول عيب علينا نوسخ الطريق أكتر ونخلي هالرجال الكبير ينظف ورانا، بدل ما يكون معزز مكرم ونحنا عم نقوم بخدمتو
لون البطانية اللى بتتغطى بيها فى الشتاء؟
ما اهتميت أبدا للموضوع..
هو شي مهم يعني ولا شو؟
المهم يدفي شو ما كان لونو يكون

لون الجورب-الشراب- المفضل لديك؟

الأبيض
احساسك اذا داست قدمك فى الطريق على مخلفات اخراج حيوان- *** ولا مؤاخذة-؟
ما كتير بيهمني الموضوع، بمسح اجري بالزفت أو الرمل وخلص
ما لما يدرس الواحد بيولوجي بيصير يشوف ويمسك اشيا أقرف بكتير من "المذكور أعلاه" ههههه
افكارك تجاه شاب ماشى فى الطريق يلبس جلابية بيضاء قصيرة وعمامة وله لحية وبجيبه السواك وبيده المصحف؟
بقول الله يهدينا ويهديه ويثبتنا على الدين المحمدي الأصيل
احساس يراودك فى اشارة مرور مغلقة بسبب مسئول كبير؟
ولا شي، بس انو بحب أعرف مين حضرتو
معارضة ولا موالاة
هههههه
مزحة بايخة

التاج ده أمرره للاتية أسماؤهم
نائل أبو فؤادة.. اللي صار عليه النا كتير تاجات

هناك 30 تعليقًا:

سكوت هنصوت يقول...

الجميلة شهيدة...اولا انا شاكرة ليكي التاج والزيارة..وابقي كرريها...ما كنت بعرف انك لبنانية...بس لمان عرفت..حبيتك اكتر...في الله بالتأكيد...الحقيقي ان كل لبناني..بلهجتة الحلوة و ملاحتة بيشعرني بفخر شديد ان هو من بلد الرائع نصر الله..الله يديم نصرة و يعزة و يعز دينة بية..ويرزقة و يرزقنا الهداية والحق...التاج ردودة جامده قوي تحياتي...

مصر هى أمى يقول...

شهيدة
اجاباتك حلوة اوى
بس اكتر حاجة عجبتنى اما قولتى
لما يدرس الواحد بيولوجي بيصير يشوف ويمسك اشيا أقرف بكتير من "المذكور أعلاه"

حرام عليكى كرهتينى فى اى حد بيدرس بيولوجى
بتمسكوا الحاجت ديه بايديكوا حرام عليكى

نائل بقى عليه تاجات كتير اوى عايزين نقنعه انه يجاوب عليها

yamen يقول...

ماشي يا ست شهيدة

حلوة اوي التدبيسة دي

:)

انا هاجاوب علي التاج الجميل ده بس اسمحيلي بعد تلات ايام لانه طويل جدا ومحتاج مني شوية تركيز ووقت

تحياتي

شهيدة يقول...

skoothansawat

معقولة مش عارفة اني لبنانية؟
ماشي سماح هالمرة
وياستي انا كمان بحب المصريين بلهجتهم الحلوة كتير

وبالنسبة للسيد حسن الله يحفظو ويخليلنا اياه يارب وان شاء الله على ايديه حنشوف انتصارات أكتر وأكتر

وانا ناطرة جواباتك

تحياتي

شهيدة يقول...

محمد

الله يخليك
انت عارف بقى لما تدبسني فتاج يبقى انا لازم أبقى على قد المسؤولية

تانيا بالنسبة للبيولوجي

هو يعني احنا بنشرح حيوانات غريبة شوية
الناس بتفتكر انها مش ممكن تتشرح او نلاقي فيها حاجة أساسا

البيولوجي بيفاجأك أحيانا

أما الحاجات المذكورة أعلاه
هههه

فاحنا والحمدلله ما بنلمسهاش
على الاقل حتى الآن
أما جماعة المختبر والصحة العامة والحاجات دي
فربنا يكون في عونهم
بيشوفوها على الدوام

بس ما تقرفش يا محمد احنا لما نخلص بنغسل ايدينا كويس وبالصابون كمان والله
وبعدين بنكون لابسين كفوف

أما بالنسبة لنائل
مادام انت أقرب ليه فانا حوكلك فان لو ما ردش على تاجاتنا تتصرف انت بطريقتك

الظاهر أخونا نائل اتعود على التهديد والوعيد

ههههه

آسفة يا نائل

تحياتي يا محمد

شهيدة يقول...

yamen

انا في انتظار اجوبتك
ومش مشكلة انا كمان بطول أحيانا

يعني كلنا في الهوا سوا

تحياتي :)

ibn nasser - ابن ناصر يقول...

شهيده
هههههههه
الاجابات الحلوه دي
بس في حاجه انا واقف عندها ايه حكاية ماروحتش حته بلبنان اومال مين هيفسنا هناك..
تحياتي

a7lam 3adya يقول...

شهيدة .. اجاباتك بجد جميلة اوى وبتعكس اد ايه انتى حد طيب وجميل

غير معرف يقول...

صباح الخير الغالية شهيدة
شخبارك اتمنى تكوني بألف خير


إجاباتك المسهبه والمختصرة على الأسئلة تدل على طيبتك وتوازنك تحياتي لك دمتى موفقه واحلى تعليق بدك تعرفي انه معارضة او موالات

شهيدة يقول...

ابن ناصر

شكرا يا أخي على المجاملة دي

وبالنسبة للسياحة انا ممكن أكون دليلة كويسة في الجنوب

لكن في أماكن تانية حكون زيي زي اللي معاي

يعني حتعرف على حاجات جديدة في قلب بلدي

أصلي ما عنديش حاجة اسمها سياحة داخلية
ولا حتى خارجية

هههه

سلام

شهيدة يقول...

نانا

أولا أنا مبسوطة جدا انك زتيني ونورتي مدونتي

تانيا شكرا يا ستي
ولو قدرت تجاوبي على الاسئلة فده شيء يسعدني جدا

تحياتي

شهيدة يقول...

أهلا اخي جعفر

كيفك ان شاء الله بخير؟

حال شما جوطر است؟

هههه

شايف الفارسي

الله يخليك
عجبتك معارضة وموالاة ها؟

تحياتي

صاحب البوابــة يقول...

حقيقة تفاجأت عندما وجدتك قد مررتي لي التاج

لا لشئ الا لأني كنت قد سرحت بخيالي بعيداً مع اجاباتك

صدقيني اكثر ما لفت نظري

هي واقعيتك الشديدة في وضعك لضوابط اختيار شريك حياتك

انا فخور للغاية بكون فتاة صغير مثلك تفكر بهذا العمق

بارك الله فيكِ اختي الغالية

وسأرد على اسئلة التاج في خلال يومين ان شاء الله

تحياتي اختاة

سكوت هنصوت يقول...

شهيدة...انا جاوبت على التاج عندي...ابقى تعالي الشاي عالنار...

غير معرف يقول...

خواهر ، زينب
مساء الخير سيدتي = شب بخير خانم
سلامات باشي
سلام عليكم
خوش آمديد شهيدة
شخبارك = خستنه باشى
كيف حالك = حالت شتوره
خيلي موضوعت با فايدة
استفدت من مواضيعك

وإجاباتك الجميلة والحيوية هم شجعني على الرد وخصوصا وانت(دوختر جنوبي)(من اهل لبنان هستم = انا من اهالي لبنان)وهذا ايضا دافع قوي للمشاركة في مدونتك الجميلة بتواجد الجميع فيها

خيلي متشكرم

اشكرك الشكر الجزيل الغالية شهيدة

R.R يقول...

شكرا يا ستى على التدبيسه الحلوه دى
:)
تعرفى انى دى اول مره حد يبعتلى تاج
اشكرك بشده يا اختى العزيزه
وعلى فكره ياريت فعلا تيجى مصر ويكون لينا شرف استقبالك وهفسحك شوية فسح
وهوريك الظباط الحلويين بتوعنا وعمايلهم البيضه

وربنا يكرمك للى فى الخير وتزورى المدينه
وتلاقى العريس الخارق ده
:)
تحياتى

غير معرف يقول...

شريكتي يا شريكتي
كيفك ؟؟
هههههه حلوين الأجوبة .. بس ضحكت لما سألك عن شخصية بتكرهيها .. ههههه .. بظن اني بعرفها .. ما تنكري ..
ـ حبـّيت أجوبتك كتير يا زوزو .. تأخرت عنك غصب عني .. متل ما عم اتأخر عن الجميع ..
ـ كتبت مقال كتير غالي عليي .. يا ريت تقريه
هيدي أول مرّة بدعي الناس تقرا مقال إلي .. هههه اليوم كتبت هالدعوة شي تلات مرات .. يمكن لأنه متل ما قلت .. المقال بيعنيلي كتير .. أو ما وراء المقال
ـ المقال اسمه ( لا فتى إلا علي ) .. يا ريت تعطيني رأيك
ـ الله يحميك يا شريكتي

فؤاده يقول...

شهيده

ازاي متقوليش اسمي في الحاجات اللي بتريحك نفسيا
ماشي شكرا قوي :-)

على فكره موضوع الضابط ده فعلا عندنا مختلف خالص

اما لانسبة للتاجات اللي انتي ومحمد باشا هتخطفوني عشان ارد عليها فانا عايز ارد بس انتو عارفين بقى الوطن واخد كل وقتي
هيهيهيهيهيهيه
سلام

bentfalestine يقول...

الغالية شهيده
خيتي هو انا لسى بقول يا هادي و بقرا بالاجوبة الخفيفة الروح و الدم زيك طبعا الا و الاقي نفسي و قد دبست بالتاج و بما انه هربت من التاج الي قبل حجاوب التاج ده تكرم عيونك مع انه الضغط لفوق راسي بس عشان ما تفكري اني مطنشاكي ..تحياتي القلبية يا اصلية الجنوب دمتي بسلام

شهيدة يقول...

أخي صاحب البوابة

انت لازم تتوقع مني تاجات على طول اتفقنا


وثانيا انا سعيدة ان الأجوبة عجبتك

ويارب تفضل زائر مداوم لمدونتي

تحياتي

شهيدة يقول...

سكوت حنصور

بشكرك على اجابتك السريعة وانا شفت المدونة عندك

ونطريني انا جايي لحظة وحدة

ههههه

شهيدة يقول...

سكوت حنصور

بشكرك على اجابتك السريعة وانا شفت المدونة عندك

ونطريني انا جايي لحظة وحدة

ههههه

مجهول يقول...

دبستيني يا شهيده
؟؟؟؟؟؟
ماشي يا ستي اوكي
انشاء الله اجاوبه
واضح من اجاباتك ايه بقا
رومانسيه
دقيقه
طيبه اوي
متدينه
مندفعه شويه
متخافيش مش حقول حاجه وحشه عنك
ههههههههههههههه
تحياتي

شهيدة يقول...

برادر جعفر


من خيلي قشنك جون شما بتزور مدونتي دايما



هههه نص عربي نص فارسي شو رأيك؟

تحياتي

شهيدة يقول...

عزيزتي رانيا


ولا يهمك يا ستي ان شاء الله مش حيكون آخر تاج

حدبسك على طول


هههههه

وأنا بجد أتمني أجي مصر عندكم واتعرف على أصدقائي المصريين وجها لوجه

بس يعني ما حدش عارف الأوضاع حتبقى ايه

والله أعلم

شكرا ليكي على زياراتك الجميلة جدا


تحياتي

شهيدة يقول...

شريكي العزيز جو

والله صدقني المدونة بلا تعليقاتك مش حلوة أبدا

أنا مبسوطة انك رجعت زرتني يمكن هيدا دليل انك تحسنت شوي ولا انا غلطانة؟

ان شاء الله لا

بالنسبة لموضوعك فهو رائع بكل ما للكلمة من معنى
أنا طبعا قريتو وجربت علق بس ما قدرت بس هلق علقت عندك


الله يخليك يا جو ويحميك لهالوطن

تحياتي
ولنتالي كمان

شهيدة يقول...

نائل

مهو انت من كتر ما بتريحلي نفسيتي بتتبعها لما نبطل نتكلم نع بعض

هههه

ايه رأيك في التبرير ده؟

وايوة انا ومحمد ناويين نخطفك ونعذبك لو ما وفيتش الديون اللي عليك
وانت عارف احنا كلمتنا ما تنزلش الأرض أبدا

هههه


والله يعطيك العافية يا سيادة عظمة الرمز

شهيدة يقول...

ايوة دبستك يا مجهول

ومش عايزة اعتراض

جاوب على الاسئلة وخلاص

هههه


واكيد مش حتقول عني حاجة وحشة
انت مهذب

تحياتي

-_- يقول...

لما جيتي تجاوبي السؤال بتاع الشرطة مت على نفسي من الضحك

فضيحتنا بقت بجلاجل

!!!

شهيدة يقول...

لا يا أحمد ما تقولش كدة

هي بس حكاية ضباط الشرطة عندكم واخدة شوية شهرة

ههههه


تحياتي